Seilbåt designet av Per-Gunnar Thoresen



Her ser du båten jeg drømmer om:

Båten sett fra siden:

 


Båten er en dekkssalongbåt på 38 fot. Dette er ikke en regattabåt som er forsøkt tilpasset til turbåt for familien, men en tur- og feriebåt som er tilpasset for så optimal seiling som mulig. Altså er trivsel og brukervennlighet for ferie- og turbruk prioritert foran regattabruk. En seilentusiast vil nok også i denne båten kunne oppleve det adrenalinkikk det er å surfe på bølgene i frisk vind til havs.  Båtbladet Seilas nummer 3-2009 har en omtale av designet og visning av tegningene.

Nedenfor ser du noen detaljer fra overbygget. Bakerst har jeg tegnet inn noen luker som gir åpning ned til stuerom. Foran dette er det en utvendig cockpit, dvs. forsenket brønn hvor en kan plassere bena, enten man sitter eller står. Rattet til den utvendige styreposisjonen synes også. I takflaten over dekkssalongen ser du ei stor luke som kan skyves fremover under løygangen. Denne gir rikelig sol og luft ned i salongen når været tillater det. På hver side foran løygangen har jeg tegnet inn vinduer som gjør det mulig å se forseilet mens man betjener skjøtet og trimmer seilet. Umiddelbart forenom vinduene ser du taklukene som sammen med skyvedørene på siden gir adkomst inn i båten. Hver av taklukene er todelt og foldes sammen inn mot midten av båten, men i høyde klar av den store luka fra dekkssalongen. I den åpne cockpiten har jeg tegnet inn to vinsjer til fokkeskjøtet og spinnaker, samt en vinsj til storseilskjøtet som da er ført videre bakover.

I baugen har jeg lagt ut dekket litt for å gi bedre plass på fordekket, samt for å lette plassforholdene i forbindelse med ilandstigning fra baugen, men viktigst av alt for å gjøre båten tørrere å seile med. Den stiplede linjen viser skroget i høyde undersiden av øvre blå stripe.

 

Båtens innredning:

Båten har dekkssalong der det vanligvis er en åpen cockpit. Dvs. det er lange sittebenker på hver side hvor hver benk har plass til 4 personer. Bakerst er det et klaffebord som kan felles ned på bakveggen. Mellom bordplatene vil det om ønskelig kunne installeres en innvendig rorplass til bruk under seiling som et alternativ til å stå ute i cockpit. Den lange bordplata kan kneppes av understellet og lagres på skottet mot senterkabinen nede i båten når man ønsker bedre plass til å bevege seg i dekkssalongen. Understelles kan også lagres i stuerom nede. Da er det god plass til å bevege seg når de innvendige vinsjene skal betjenes. Vinsjene inne kan om ønskelig være elektrisk drevet. Alle fallene fra masten er ført inn i båten. Det er også avsatt en drenert brønn hvor oppkveilet overskudd av fallene kan henge i god orden. Skjøtene fra forseil og spinnaker føres inn i båten lenger bak, og ledes til egne vinsjer. Alternativt kan disse skjøtene føres til ekstra vinsjer ute på dekk plassert helt nede i hjørnene bak cockpit. Også storseilskjøtet kan føres videre til cockpit. På tegningen er det påført angivelser av høyde over laveste dørk i båten. Ståhøyde er oppgitt i forbindelse med forklaring av fargetildeling. Dørken er lavere forenom dekkssalongen, og gir ståhøyde i styrhus. Dørken ved førerplassen i styrhus er høyere. Toseteren kan reguleres frem og tilbake. For god adkomst inn i båten føres toseteren til bakerste posisjon. I denne posisjon kan båtfører stå med øverste del av kroppen opp gjennom lukeåpningen. Toseteren tenkes dessuten konstruert slik at den kan snus 180 grader og hektes på skilleveggen i senter av båten. Toseteren vil da inngå i dekkssalongen slik at det i alt blir sitteplass til 10 personer.

  Fra dørken i styrhus er det to halvtrinn ned til et repos farget grønt. Til to sider vil man komme videre til henholdsvis akterkabin og bysse. Båten skal være åpen mellom dekkssalong og bysse slik at de som oppholder seg i byssa kan ha god kontakt bakover og ikke gå glipp av samtalen der bak. Under sittebenken på styrbord side i dekkssalongen er det plass til en stor kjøleboks, se stiplet ramme. Dette gir kort vei opp og ned med mat til bespisningen. Under bakre del av dørken i styrhus er det øverst et stort stuerom som går helt ut i borde, og under dette tilgang til motorrom ovenfra. Under dashbord ved styreposisjonen er det tenkt to skuffer for karter i papirutgave. Dashbordet er ellers stort og senket slik at det blir god plass til alt av instrumenter. Deler av instrumenteringen kan monteres under dashbord, med tilgang fra senterkabinen.

 

Under dekk har båten fått plass til to store lugarer med dobbeltkøye, foruten den tradisjonelle kabinen i forpiggen. Se tegningene nedenfor. I akterkabinen er det full ståhøyde under tak der takets overside utgjør sittebenken i dekkssalongen i etasjen over. Denne takhøyden er opprettholdt ut mot skrogsiden. Den store lugaren midtskips kan i løpet av et par minutter pakkes sammen og gi en åpen romløsning med plass til en enkel salong. Køyene er todelt, og delene kan lagres over hverandre. Skilleveggen mot bysse er ei stiv veggplate som er hengslet. Pakninger og stengeanordninger gir kompakt og tett vegg mot bysse i denne stilling, og fast og stabil posisjonering i åpen stilling når rommet skal brukes som salong. Dørkplater markert med blått heves og legges på samme nivå som i bysse. Salongmøbler, som var lagret i stuerom i deler, monteres veggfast på ferdige fester.

 

Båtens innredning gir også plass til eget dusjrom. Bak skapdør i dusjrom er det avsatt et rom for oppbevaring av tørt tøy, håndkle etc for den som dusjer.

Under dørken i bysse er det stuerom for drikkevarer, hermetikk og diverse matvarer, foruten batterier, ekstra ankringsutstyr etc, samt at noe av plassen også går med til tanker for vann, diesel og evt. septik. I stuerommet under dørken i styrhus vil det være plass til et par sammenleggbare sykler. Bak ryggen i dekkssalongen vil det også være stuerom. Aktenfor akterkabinen vil det være stuerom i to høyder. Underste del kan evt. ha adkomst fra akterkabin, eller gjennom luke i plate som skiller de to høydene.

Motorrommet har også tilgang fra nedgangen til akterkabin gjennom luke i skott. Ved behov kan repos og trappeseksjoner fjernes for mer omfattende tilgang til motor.

 

Jeg har hatt båt noen år. Min erfaring er at det ikke alltid er sol, varmt og bare lett bris. Og ofte er det svært trekkfullt der man ligger med båten. Denne båten søker å gi besetningen den optimale tilværelse også i skiftende vær med regn og vind og lav temperatur, men med minst mulig lukkethet i maksvær. Fra dekkssalongen kan man følge med på alt som skjer i båtens omgivelser. Dette var for meg et tungtveiende moment når jeg valgte å beholde LM-båten isteden for Comfortinaen. Du blir ikke sittende mye ute i cockpit i Comfortinaen under norske værforhold, og selv om salongen nede er aldri så fin så ser du ikke annet enn noen gløtt av himmelen gjennom vinduene. Hører du lyd fra livet utenfor må du reise deg opp for å se hva som foregår. I båten jeg har designet har du 360 grader utsyn til alt som skjer rundt deg til enhver tid. Hardtoppen gjør dessuten båten varmere og tørrere, og vindusløsningene gir trekkfrie luftemuligheter under alle værforhold. Noe av vitsen med å være ute i båt er å være i nær kontakt med naturen, slik jeg har opplevd det med LM 27. I denne båten bibeholdes dette til fulle. 

 

I første omgang er jeg interessert i å få tilbakemeldinger fra de som synes dette er et interessant konsept, personer som innlemmer denne båten i sine båtdrømmer. Skal det bli mulig å lage en båt som dette må det nok også være kjøpere til båten. Så mye interesse at den kan produseres til konkurransedyktig pris. Så er dette en båt du kunne ha interesse av, så ta kontakt. Detaljer er ikke så fastlagt at de ikke kan diskuteres. Da jeg behersker tegnekunsten kan vi tilpasse tegningene til det sluttresultat vi blir enige om. Trolig kan vi få til en avtale om levering til ekstra gunstig pris av de 10 første båtene.

 

Hvis du liker å lese litteratur fra seilbåtlivet så har jeg funnet hyggelig lesning på nettstedet som skjuler seg bak fisken nedenfor:


Eller besøk dette nettstedet:



Ønsker du kontakt med meg kan du sende meg en mail på denne adressen: per-gunnar@xxx - Du må på grunn av spam skrive inn adressen manuelt og bytte ut xxx med 2res1.no.

 


Til hovedsiden min hvor du finner flere båtrelaterte saker